#04 Proiecte pe bune: Facilitarea adopției AI într-o organizație mare
Proiecte mai deosebite pe care le poți face în organizația ta
Salut,
Iată un exemplu de roadmap pe care l-am creat recent pe scopul de a sprijini mid-senior managers să înțeleagă mai bine și să folosească instrumente AI pentru a crește performanța organizațională într-o organizație mare.
Esența abordării este în jurul identificării de întrebuințări (use cases) relevante pentru organizație și a reproiectării de fluxuri de lucru (workflow redesign) integrând folosirea de tehnologii AI.
§
Dificultatea acestui gen de program strategic e dată de mulți factori, printre care și:
numărul și nivelul de disponibilitate al profesioniștilor din interiorul organizației care pot înțelege și transpune atât concepte și nevoi de business, cât și concepte și posibilități oferite de tehnologii noi;
nivelul de expertiză cu maparea de use cases pentru tehnologii noi, pe diferite arii de business;
accesul la practici emergente din propria industrie și din industrii adiacente sau complet diferite;
accesul, bugetul și constrângerile aferente folosirii anumitor instrumente AI noi;
nivelul de experiență cu organizarea de activități exploratorii în interiorul organizației (de ex. hackathoane, ateliere exploratorii etc.);
nivelul de experiență și expertiză internă pe mapare și proiectare de procese, mapare și reproiectare de călătorii ale clienților și angajaților, design și redesign organizațional care implică ajustări mai soft ale funcționării organizației versus restructurări sau mergers & acquisitions.
Roadmap așezat pe framework MAP-DECIDE-MOVE:
Etapa 1: MAP
Ce e posibil? Ce se face deja? Ce e util? Ce e fezabil?
Mapare aspirații interne, lecții din explorările cu AI de până acum din organizație sau de la grup, inițiative din companie care deja caută să folosească AI;
Ateliere exploratorii, hackathoane, sandboxes pentru stakeholders interesați să testeze instrumente AI emergente (spații digitale special create intern pentru a îmbina nevoia de explorare cu minimizarea expunerii organizației la riscuri);
Inspirație externă pentru a mapa posibile use cases, pe baza a 3 studii de caz din industria în care activează compania și 3 studii de caz din alte industrii și rapoarte de referință.
§
Etapa 2: DECIDE
Când? Unde? Ce mai exact? Cine?
Ajutor la prioritizarea de use cases relevante și timely pentru companie: la nivel de organizație, la nivel de echipe și la nivel individual;
Workflow redesigns bazate pe scope rafinat, pe baza workshop-urilor de process mapping și journey mapping, pentru a clarifica tranzițiile necesare în organizație.
§
Etapa 3: MOVE
Making it happen
Ghidaj pentru implementarea inițiativelor pentru adopție AI pe use cases relevante și pe workflows reproiectate
Facilitarea de sesiuni de lucru hands-on și progress checks pe inițiative
Facilitarea de sesiuni de învățare hands-on pentru a sprijini dezvoltarea de noi abilități relevante
În definitiv, cred că cel mai important mesaj este că un astfel de program are nevoie de mai multe arii de activitate pentru a progresa către rezultate dorite, nu doar niște training și niște updates pe guvernanța asociată utilizării de instrumente noi.
§
Sunt de părere că tehnologiile AI recente sunt normale, în sensul în care trec prin diferite etape de adopție și difuzie în societate ca mai toate tehnologiile:
Invenție: ceva nou dpdv tehnologic este inventat sau descoperit pentru prima oară
Dezvoltare de produse noi: acel ceva este transpus în produse care pot fi folosite de oameni
Difuzie: cei care încep să folosească produsele încep să își dea seama mai bine de întrebuințări (use cases) relevante, ajustări de fluxuri de lucru (workflows), riscuri și workarounds
Adaptare: întregi industrii și sectoare de activitate umană, modele de business și legi se adaptează
Când vine vorba de noile tehnologii AI (în mod specific de tip LLM large language models), etapele de invenție și dezvoltare de produse noi au luat-o la goană înainte, fiind sprijinite de finanțări extrem de mari la nivel global (pe lângă mulți alți factori).
La etapa de difuzie însă e cu mari bătăi de cap, căci vorbim în principal despre facilitarea schimbării comportamentale pe măsură ce omenirea descoperă întrebuințări relevante și potrivite. Ca să fac o mică paranteză legată de schimbare comportamentală în organizații: produse de tip Google Docs în care poți lucra colaborativ pe documente există de peste 20 de ani. Cu toate astea, foarte mulți oameni încă mai trimit docs și ppts pe mail.
Au început să apară deja cărți foarte bune și despre etapa de adaptare, care o să rearanjeze probabil multe industrii și jucători cheie. Povestim cu altă ocazie, într-un alt context.
§
M-aș bucura să discutăm când ne mai întâlnim despre cum e facilitată adopția AI în organizațiile voastre / din jurul vostru. Sper ca acest scurt articol să fi pus pe masă măcar o idee nouă pe subiect.
Pe curând,
Bülent
Bülent Duagi lucrează la intersecția dintre business, tehnologie și organizare, acționând în principal ca Executive Adviser pe Strategie și Foresight pentru CEOs din sectorul Tech, precum și ca facilitator pentru execuția pe strategie. Pasiunea lui pentru a ajuta companiile să își adreseze cele mai dificile și critice provocări de business și organizaționale s-a tradus într-un track record de 100+ inițiative strategice în 15+ ani.
El este un cross-pollinator în ecosistemul profesional românesc, dezvoltând comunități precum Product Makers România, Leaders in Tech, IAF România și altele. Explorând mereu domenii noi și făcând conexiuni între ele, el ajută și oamenii curioși să rămână relevanți pe mai departe prin inițiative precum GandireStrategica.ro și Future Skills Now.

