#03 💡🤝🎯 Dezvoltarea unui program de intraprenoriat
Proiecte mai deosebite pe care le poți face în organizația ta
Context și provocare de business
Companie multinațională cu organizație de dimensiuni medii în România
Obiectiv de business de creștere a profitabilității cu x%
Anterior se ofereau bonusuri pe baza scăderii cheltuielilor, fără impact semnificativ pe obiectiv
Deschidere pentru a crea un program la nivel de regiune (nu doar RO) pentru a susține obiectivul de business
Deschidere pentru inițiative bottom-up, nu doar top-down
Abordare a provocării
Dezvoltarea unui program de intraprenoriat care să încurajeze angajații să vină cu inițiative interne pentru a adresa obiectivul de creștere a profitabilității
În termeni mai tehnici: dezvoltarea capabilității organizaționale de intraprenoriat - un mix între abilitățile, instrumentele și setup-ul potrivit pentru ca organizația să poată crea valoare în acest fel
Abordarea propusă este în zona de OD = dezvoltare organizațională
Acțiuni
Am tratat această inițiativă în sine ca o formă de intraprenoriat - invitând echipa de proiect să aplice din mentalitatea, metodologiile și instrumentele de intraprenoriat
Ca puncte de plecare am folosit exemple și sinteze vizuale din experiențele mele din zona de intraprenoriat din Adobe, P&G, ING și Orange
De exemplu, în Adobe și P&G s-a folosit metodologia Kickbox dezvoltată în Adobe și care este disponibilă acum în format open source - poți descărca de aici Kickbook, the Handbook for Intrapreneurs sau de aici materialele originale din Adobe (pe care le-am folosit și eu ca participant în program în 2013)
În ING s-a dezvoltat metodologia PACE, pe care am lucrat și eu în 2018 când am sprijinit formarea echipei interne de inovare din ING România. O descriere detaliată a metodologiei o poți găsi în această disertație a lui Pieter Lenselink
În Orange Services am dezvoltat o metodologie custom pentru ei (RIKA), care a fost preluată apoi de Orange România
Echipa de proiect a început cu o etapă de ”problem space”, în urma căreia am putut crea împreună un ”problem space map” - o hartă care să ne ajute să vedem mai clar cum se influențează diferiți factori din acest spațiu
A urmat apoi o etapă de ”solution space”, în care am creionat și apoi rafinat designul pentru program, cu focus pe primele acțiuni concrete de făcut
De asemenea, am lucrat împreună la business case-ul pentru programul de intraprenoriat - case care să fie prezentat la nivel regional.
Idei de pus în practică
Ca inspirație, iată câteva idei cheie din sfera de intraprenoriat (organizat):
Singurele echipe care pot să adreseze provocări la nivel de întreaga organizație sunt echipe de proiect cross-funcționale, cu reprezentanți ai diferitelor funcțiuni sau linii de business din organizație
Aceste echipe au nevoie de un sponsor care să le ghideze parcursul, la care pot să apeleze pentru a obține resursele necesare progresului ș.a.m.d (voi detalia rolul cel prea-puțin-înțeles de sponsor într-un articol viitor, când voi detalia un proiect de clarificare guvernanță pe proiecte)
Aceste echipe pot fi formate din 2-3 membri care sunt miezul echipei + subject-matter experts la care aceștia pot apela la nevoie
Am întâlnit și varianta de soloprenor intern (echipă core de 1 membru), cu mențiunea că persoana respectivă cunoștea foarte bine business-ul și multiple arii funcționale
Având în vedere că aceste inițiative vin peste activitățile de zi cu zi, este utilă o contractare de la început cu managerii direcți ai fiecărui membru al echipei pentru un procent % din bandwidth-ul acestor persoane, pe durata programului
Înainte de a scala orice inițiativă internă pe orice obiectiv specific de business, e nevoie ca echipa de intraprenori să găsească ceea ce în product management se cheamă ”problem-solution fit”: să aibă încredere că au găsit soluția potrivită pe problematica pe care vor să o abordeze, din jurul obiectivul de business care ghidează tot demersul
Tocmai de aceea mai toate metodologiile au o etapă de ”problem space” = înțelegerea în profunzime a problematicii, și o etapă de ”solution space” = găsirea celei mai potrivite soluții, date fiind variabilele din problematica pe subiect
Multe metodologii (de ex. Kickbox sau PACE) caută să ofere un echilibru între explorarea problem space și a solution space
În practică, întregul demers de intraprenoriat - până la ”problem-solution fit” - se poate așeza în 5 săptămâni (recomandarea Kickbox) sau 6 săptămâni (3 săptămâni pentru explorare problem space + 3 săptămâni pentru explorare solution space, recomandarea PACE)
De obicei cele descoperite în această perioadă sunt prezentate decidenților (interni, de cele mai multe ori) care pot finanța inițiativa pe mai departe
Câteva paranteze:
Metodologia Design Thinking conține explorarea acestor două spații, cu focus ceva mai mare pe partea de solution space (Ideate-Prototype-Test) față de problem space (Define-Empathize)
Abordarea de Design Sprint (creată de Google Ventures) comprimă explorarea la o singură săptămână, cu focus aproape exclusiv pe solution space (Diverge-Converge-Prototype-Test) și minim pe problem space (Understand)
Metodologia Lean Startup conține principiul de validated learning și practica de a lucra cu ipoteze și experimente, abordare ce se poate aplica în explorarea atât a problem space, cât și a solution space.
Dacă te gândești să pornești un program de intraprenoriat, merită să explorezi resursele de mai sus pentru idei de start. Ca orice design de program, acesta trebuie să țină cont însă de contextul, specificitățile și constrângerile organizației tale 🙌
Mi-aș dori să văd mai multe astfel de programe care încurajează mai mult inițiativa și proactivitatea în organizații. Ar fi o bună echilibrare la atenția pe execuție de taskuri și pe optimizare de procese, lucruri utile - care au însă focus doar pe termen scurt de cele mai multe ori.
Dezvoltarea și exersarea mușchiului de inițiativă și proactivitate, în organizațiile în care e nevoie de așa ceva, ajută și la construirea împreună cu angajații a unui viitor viabil pentru organizațiile respective.
A ignora acest mușchi organizațional duce încet, încet la irelevanță: ceea ce și observ în jurul meu + există și statistici care vorbesc despre scurtarea ciclului de viață al organizațiilor (vezi de exemplu articolul IMD care spune că ”big companies used to have a lifespan of 61 years, it’s now down to 18”).
Dacă ai colegi sau cunoscuți cărora le-ar fi utile aceste exemple de proiecte, te invit să le trimiți și lor acest newsletter.
În următoarele ediții voi continua să scriu despre proiecte recente din zona de strategie, design și dezvoltare organizațională, leadership development și schimbare organizațională.
Pe curând,
Bülent
Autor: Bülent Duagi, consilier pe strategie pentru CEOs din Tech.