#01 💡🤝🎯 Creșterea capabilității unei companii de a dezvolta produse proprii
Proiecte mai deosebite pe care le poți face în organizația ta
Context
Companie Tech între 500-1000 de angajați, cu focus pe creștere venituri, îmbunătățire portofoliu de produse și servicii, productivitate și margine de profit;
Având în vedere că una dintre direcțiile strategice ale companiei se bazează pe dezvoltarea propriilor produse digitale, o investiție cheie pentru compania-client este în a crește capabilitatea de Product Development;
Echipa de proiect inițială: Director of Strategy & Innovation alături de reprezentanți cu experiență în dezvoltare de produse din diferite divizii ale companiei și de mine în rol de consilier și facilitator.
Acțiuni
Clarificare scop proiect:
“Ce ne propunem prin acest proiect?”
Clarificare rezultate dorite:
“Care sunt rezultatele specifice pe care vrem să le atingem pentru diferitele părți implicate?”
Pentru clienți, pentru toată organizația, pentru cei din conducere: CEO și directori, pentru oameni care lucrează în prezent în roluri de dezvoltare produse, pentru cei care colaborează cu cei în astfel de roluri, pentru cei care vor veni în astfel de roluri;
Clarificare abordare proiect:
”Care este abordarea noastră principală pentru a atinge scopul și rezultatele dorite ale proiectului?”
Clarificare indicatori cheie:
”Care sunt indicatorii cheie pe care îi vom folosi pentru a decide și a ne ajusta acțiunile din proiect?”
Clarificare măsurători:
”Cum vom măsura acești indicatori?” (metodă, timing, frecvență, resurse implicate)
Creare roadmap (arii de lucru x etape)
Despre creșterea capabilităților
Înainte de a detalia cele 8 arii de lucru din roadmap, este util de menționat că o capabilitate este o abilitate într-un anumit context.
O capabilitate organizațională este abilitatea unei organizații de a întreprinde anumite activități, iar cele 3 elemente cheie ce sprijină o capabilitate sunt:
Priceperea oamenilor implicați;
Instrumentele pe care le au la dispoziție pentru a face activitățile respective;
Contextul și aranjamentul potrivit pentru ca oamenii să își poată face treaba.
Un scurt exemplu pentru a ilustra conceptul: capabilitatea unei companii de a vinde ține atât de priceperea celor ce sunt implicați în vânzare, cât și de instrumentele pe care le au pentru a face acțiunile din această arie de activitate, cât și de contextul și aranjamentul potrivit (procese clare, comunicare și sprijin reciproc între colegi, sistem de bonusare potrivit etc.)
Astfel, o provocare de tip ”dezvoltarea capabilităților” nu ține doar de a crește nivelul de pricepere pe acel subiect (de ex: fie recrutând oameni cu experiență, fie antrenând angajații existenți, fie lucrând cu expertiză externă), ci este un proiect complex ce implică și dezvoltarea sau cumpărarea de instrumente potrivite pentru performanță pe acea arie de activitate; ajustarea și evoluția designului organizațional la diferite nivele conexe ariei respective, pentru a crea contextul și aranjamentul potrivit.
Sau, în limbaj mai simplu:
Să ai oameni pregătiți
Să îi echipezi cu ce au nevoie
Să așezi lucrurile pentru ca munca să poată fi făcută ușor
Cele 8 arii de lucru din cadrul proiectului au fost definite astfel:
A1: Direcție și Ghidaj (Steering)
Arie condusă de director, activități de tip: întâlniri lunare de revizuire a progresului și ajustare parcurs;
A2: Inspirație și Mentalitate
Activități de tip: sesiuni cu grupuri mari, interne și externe, cu scopul de a expune participanții la exemple și referințe interne și externe despre dezvoltarea de produse;
A3: Învățare și Dezvoltare abilități
Activități de tip: cursuri, ateliere de lucru, mentorat, club de carte, sesiuni de tip Întreabă-mă Orice;
A4: Livrare valoare pentru produse existente
Activități de tip: dezvoltare de instrumente de lucru specifice organizației și lucru pe livrabile necesare fiecărui produs (ex: viziune, strategie, obiective, roadmap, backlog prioritizat, tablou de indicatori, evaluare oportunități noi, dimensionare piață, set de experimente, cerințe și criterii de acceptanță);
A5: Sprijin individual pentru lideri din zona de produs
Activități de tip: consilierea liderilor formali și informali din zona de dezvoltare produse cu privire la provocările curente și echiparea specifică a acestora pentru a putea să le abordeze;
A6: Comunicare și Implicare colegi
Activități de tip: creare și distribuire mesaje despre progresul inițiativei, sesiuni de informare, integrare în canalele de comunicare existente din diferite părți ale organizației etc.;
A7: Recrutare și Integrare colegi noi
Activități de tip: prioritizare de poziții de recrutat, recrutare pe profile noi, ajustare mod de integrare al colegilor noi;
A8: Sustenabilitatea noii capabilități
Activități de tip: ajustarea descrierii rolurilor de manager de produs și designer de produs, ajustarea descrierii rolurilor conexe, ajustarea parcursurilor de carieră pentru rolurile implicate, integrarea lecțiilor învățate din celelalte arii de lucru, ajustarea managementului performanței pentru munca de dezvoltare de produse, crearea planurilor de dezvoltare pentru cei în roluri de manager/designer de produs.
Idei de pus în practică
Atunci când vei avea de dezvoltat capabilități în organizația ta, ai putea să iei în considerare cele 3 aspecte esențiale despre care am vorbit mai sus:
Creștere pricepere
Echipare cu instrumente
Evoluție context
Acestea merg mână în mână pentru a dezvolta într-adevăr capabilitatea echipei sau a organizației, și nu doar abilitatea unei persoane sau a unui grup din companie.
Tocmai de aceea, dezvoltarea de capabilități nu se face doar prin organizarea de cursuri, ateliere de lucru etc. (activități din sfera de creștere a priceperii), ci și prin activități ce susțin celelalte două aspecte cheie.
Dacă ți s-a părut utilă această ediție de newsletter, te invit să te abonezi. Iar dacă ai colegi sau cunoscuți care își propun să dezvolte capabilități în compania lor, te invit să le trimiți și lor acest newsletter.
În următoarele ediții voi scrie despre câteva proiecte recente din zona de strategie, design organizațional, leadership development și schimbare organizațională.
Pe curând,
Bülent
Din rolul de consilier strategic, Bülent Duagi lucrează cu directori din companii Tech românești pentru a-i ajuta să aibă un impact mai mare cu resursele limitate pe care le au la dispoziție, prin:
🧭 o strategie clară care ajută la decizii mai rapide și mai bune;
🤝 o mai bună organizare ce permite atât desfășurarea operațiunilor, cât și implementarea strategiei, cu lungimea de bandă și cu bugetele disponibile;
🚀 implementarea de inițiative și programe strategice într-un mod eficient și eficace, cu atenție la partea umană a fiecărei schimbări din business;
⚡️ dezvoltarea cu intenție a capabilităților interne potrivite și sustenabile pe termen lung.